16.5. 2013

Velký Gatsby maskuje nedostatky vizuálním blbnutím

Velký Gatsby maskuje nedostatky vizuálním blbnutím

Na filmové plátno se opět dostává román Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby, kterého tentokrát moderně převyprávěl Baz Luhrmann. Ačkoliv film mluví o velké lásce, horko těžko se doškrábe aspoň k obyčejnému románku.

Scenárista, producent a režisér Baz Luhrmann má svůj specifický styl plný přepáleně stylizovaných obrazů, kamerových nájezdů a aktuálních hudebních fláků. Zatímco v postmoderním muzikálu Moulin Rouge zkombinoval jednotlivé prvky do strhující romance z prostředí pařížského šantánu, ve Velkém Gatsbym stejnými prostředky jen plýtvá a maskuje vypravěčskou mizérii.

Velký Gatsby sleduje příběh Nicka Carrawaye, který opustí středozápad a na jaře roku 1922 se vydává do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a populární jazz. Carraway si chce v prudce vzrůstající ekonomice splnit svůj americký sen. Nastěhuje se vedle sídla záhadného Gatsbyho, kde se o víkendech odehrávají velkolepé večírky s uměleckou a zámožnou smetánkou. Nadšený mladík má navíc naproti přes zátoku sestřenici Daisy, která žije se záletníkem Tomem. Právě kvůli křehké dívce dostane Nick od Gatsbyho pozvánku na jeden z opulentních mejdanů s hektolitry šampaňského a digitálními ohňostroji, jelikož by se s Daisy chtěl hýřivý milionář opět shledat.

Přestože v příběhu nejprve dostávají prostor i další linie (vztah Carrawaye s herečkou, bokovky z chudé, dělnické třídy), padesátiletý Australan je rychle smete ze stolu a věnuje se romantickému trojúhelníku a své potřebě odlišovat se za každou cenu. Šedivou, industriální čtvrť dává do kontrastu s barevně pestrými auty a oblečením boháčů, zběsile stříhá tam, kde by slušelo trochu ubrat, aby si divák mohl vychutnat pompézní výpravu, na postavy navléká líbivé doplňky a bujaré večírky tvoří jako variaci na burleskní Moulin Rouge. Jenže za efektním hýřením se skrývá dramaturgická roztržitost.

Škaredí se s motivy, škaredí se s herci jako Leonardo DiCaprio nebo Carey Mulligan, kteří se mohou snažit, jak chtějí, ale bez řádného prostoru nepředvedou rozsah svých schopností, škaredí se s digitálními průlety. Velký Gatsby je hezky se lesknoucí cinkrlátko s rozpočtem kolem 110 milionů dolarů, ale nedává příležitosti, jak si k němu vytvořit citové pouto.


Publikování nebo další šíření obsahu serveru uzij.cz je bez písemného souhlasu společnosti Webový servis Company s.r.o. zakázáno.