11.7. 2013

Únos: Somálci jsou hladoví po penězích

Únos: Somálci jsou hladoví po penězích

V tuzemských kinech od 11. července probíhá Únos. Nový film Tobiase Lindholma sleduje obsazení nákladní lodi v Indickém oceánu a autenticky působící vyjednávání somálských pirátů s vedením rozsáhlé korporace.

Tobias Lindholm dokazuje prakticky každým filmem, že má jedinečné pozorovatelské schopnosti. Dánský filmař napsal scénář k drsnému a depresivnímu příběhu dvou bratrů s nevyřešeným traumatem z dětství Submarino, děsivé vězeňské drama R nebo zdrcující Hon, během něhož spolu s Thomasem Vinterbergem zkoumali, jak bolestivě může společnost kvůli nahodilé lži změnit pohled na do té doby oblíbeného pedagoga.

Únos šestatřicetiletý tvůrce sám napsal i zrežíroval, přičemž opět klade důraz na maximální pocit autenticity. Tentokrát se bez překotné manipulativnosti zaměřil na průběh vyjednávání somálských pirátů, kteří obsadili nákladní loď. Od vedení burzovní společnosti chtějí získat tučnou sumu, v kodaňských kancelářích ale sedí zkušení vyjednávači, kteří vedle lidských životů zohledňují i finanční cifry a motivace protistrany.

Situace je po dlouhé měsíce bezvýchodná, což Lindholm využívá k navození dusného napětí. Konflikt musí nějakým směrem nakonec vyhnít, talentovaný Dán ale cíleným přepínáním mezi situací zevnitř a zvnějšku nechává otevřené desítky dveří, kudy může dění vyvrcholit. Detailně vystavěný scénář zůstává do poslední chvíle neodhadnutelný, čemuž pomáhá přesné vedení herců, které kamera sleduje i pár vteřin poté, co skončí dialogy, i střídmé používání hudby.

Lindholm klade důraz na realismus. Přesvědčivě ukazuje vztahové proměny na okupovaném plavidle, kde z prvotního tlaku dochází k uvolnění a určitému druhu sounáležitosti, i chladnou vypočítavost bílých límečků. Jeho observačně dokumentární estetika, která diváka psychicky drásá, opět zaslouží pozornost.


Publikování nebo další šíření obsahu serveru uzij.cz je bez písemného souhlasu společnosti Webový servis Company s.r.o. zakázáno.