24.7. 2013

Recenze: Mistr

Recenze: Mistr

Českými kiny aktuálně běží vysoce intelektuální podívaná slávou ověnčeného režiséra Paula Thomase Andersona snázvem Mistr. Co od ní můžete očekávat?

Válečný veterán a sektář...v podstatě

Jak se dozvíte ještě před vstupem do kina z upoutávek, snímek si klade za cíl (nebo je mu alespoň připisován) strhujícím způsobem přiblížit duševní hnutí a podivně zpotvořená zákoutí myslí dvou hlavních představitelůvojáka Freddieho, který se právě vrací z druhé světové války, a charismatického sektáře Lancastera Dodda.

V realitě to ovšem vypadá tak, že dvě a půl hodiny koukáte na (samozřejmě skvělého) Joaquina Phoenixe, který souloží s ženou uplácanou z písku, pije letecký benzín s ředidlem, chodí od zdi k oknu a každé osobě, která s Mistrem nesouhlasí, naloží jednu (a více) přes čuňu. Mistr (Philip Seymour Hoffman) pak ze všeho nejvíc připomíná strýce Vernona z Harryho Pottera, pořád dokola drnčí ty stejné otázky, klopí do sebe drinky Freddieho výroby a propadá jak moudrým promluvám, tak výbuchům agresivity. A jednou se mu z ničeho nic dostane manuálního uspokojení v koupelně.

Dobrý den, všechno ven

Sex a nahota se vůbec objevují jako červená nit – nic proti obojímu, ale tady většina scén působí prostě jen tak bez logiky věci připlácnutá k úplně jiným scénám. U zhruba dvou tuším, co jimi chtěl autor naznačit, u zbytku už pak můžeme třikrát hádat, jestli mají ze snímku udělat kontroverzní nášup, jestli dávaly smysl před zákrokem střihače nebo jestli je jejich smysl prostě jen nad mé intelektuální možnosti. Což je možná otázka, kterou by se dal docela dobře shrnout celý film.

Tím ale nechci univerzálně odrazovat - třeba právě vy v něm najdete hluboký existenciální přesah, syrově autentickou sondu do hmatatelného pocitu odcizení celému světu a mistrně ztvárněný boj o místo na slunci i o zkrocení vlastních démonů. Já jsem ovšem viděla jen zvláštní sled scén, v nichž hodně divní lidé dělají hodně divné věci a čas od času někdo ukáže pohlavní orgány. Jakkoliv herci byli úžasní a technické stránce se nedalo nic vytknout, film to nezachránilo – na podtržení kteréhož dojmu se zhruba od třetiny promítání našim sálem neslo vytrvalé chrápání. A nikdo se mu dvakrát nedivil…

Publikování nebo další šíření obsahu serveru uzij.cz je bez písemného souhlasu společnosti Webový servis Company s.r.o. zakázáno.